Opis

 

Nowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest imponującą konstrukcją, który ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami, z których najdłuższe ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Na moście znajdą się dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h.

Most ten jest częścią większego projektu, który obejmuje budowę trzech mostów kolejowych w Krakowie, mających na celu zwiększenie możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej. Dzięki nowej przeprawie możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, co znacząco poprawi ruch pociągów w regionie.

Dodatkowo, po obu stronach nowego mostu znajdują się przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Pierwsza z nich jest już w użyciu, a druga jest w trakcie budowy. Na tej przeprawie znajdzie się również miejsce dla pieszych i rowerzystów, co poprawi komunikację w centrum Krakowa i zwiększy dostępność do przystanku Kraków Zabłocie.

Cała inwestycja, współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zakończona w połowie 2023 roku. Dzięki temu projektowi, docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie mogą poruszać się po czterech torach, co znacznie zwiększy przepustowość i efektywność komunikacji kolejowej w Krakowie.

 

most kolejowy w Krakowie 2

Chryso doświadczenie

Cała inwestycja, współfinansowana ze środków europejskich instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zakończona w połowie 2023 roku. Dzięki temu projektowi, docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie mogą poruszać się po czterech torach, co znacznie zwiększy przepustowość i efektywność komunikacji kolejowej w Krakowie.

most kolejowy w Krakowie 3

Wyzwania techniczne projektu

Wyzwaniem technicznym projektu było pompowanie w ciągu betonu wysokowartościowego na duże odległości.

Realizacja tej inwestycji stanowiła ogromne wyzwanie, szczególnie pod względem właściwości mieszanki betonowej. Kluczowe było zapewnienie stabilnych i powtarzalnych parametrów zarówno świeżej mieszanki jak i stwardniałego betonu.

Dodatkowym utrudnieniem był sposób układania betonu – mieszanka dostarczana była z obu stron brzegu Wisły przy użyciu pomp stacjonarnych. Wymagało to betonu o maksymalnie obniżonej lepkości, przewidywalnym opóźnieniu czasu wiązania oraz minimalnym skurczu.

Dzięki zastosowaniu technologii  CHRYSO®Optima 1000 udało się osiągnąć wszystkie wymagane parametry, co zagwarantowało trwałość i najwyższą jakość nowego mostu.

most

 


Wykonawcy projektu

Contractor: Strabag
Consortium : Strabag
Autor zdjęć: Strabag